KIWANIS POPPEN EN K-DOLLS

De Kiwanis Lappen Pop: kinderen ontstressen en informeren bij ziekenhuisopname

De Kiwanis Lappen poppen zijn een project en initiatief van Kiwanis Belgium-Luxembourg en worden al meer dan 25 jaar gebruikt. De poppen zijn een beproefd therapeutisch middel voor kinderen die in een ziekenhuis worden opgenomen. Ze kunnen de troost gevende en persoonlijke knuffel zelf versieren en het is ook een beproefd middel dat door het verplegend personeel gebruikt wordt om uit te leggen wat de ingreep of behandeling zal inhouden.

Kiwanis schenkt de poppen aan pediatrische afdelingen van ziekenhuizen van België en Luxemburg. Ongeveer 2/3de van de ziekenhuizen werken reeds met de pop.

K-Dolls, of kunst ten dienst van het kind … en de sociale doelen van Kiwanis

De K-Dolls zijn een uitvergroting in polyester van de Kiwanis Lappen Pop en werden door kunstenaars onder handen genomen. Zij stellen hun talent vrijwillig ten voordele van de sociale projecten die door Kiwanis gesteund worden.
De K-Dolls bestaan in verschillende formaten – van 220 cm over 98 tot 42 cm. Ieder kunstwerk is uniek en is via www.kdolls-marche.be te koop à € 4.500/stuk (waarvan de netto-opbrengst van € 1.500 geschonken wordt aan de lokale Kiwanis club die de expositie organiseert). Er zijn ook mini-Dolls (15 cm, genummerd en beschikbaar in 8 verschillende uni-kleuren, €150/st – €390/3st) te koop.
Het doel van de K-Dolls is een artistieke beweging rond de lappen pop te creëren, aandacht te geven aan (de werking van) Kiwanis en om fondsen te werven voor de sociale projecten die door Kiwanis zorgvuldig geselecteerd worden.

EXPOSITIE K-DOLLS DENDERMONDE

Omdat Kiwanis Dendermonde Beyaert op 3 december 2023 haar 40ste verjaardag vierde en we onze werking ten voordele van sociale doelen extra in de spotlights willen zetten organiseren wij, in samenwerking met de stad Dendermonde, een K-Dolls expositie:  vanaf 18 februari tot en met 16 april 2024 zullen op 11 verschillende locaties (zie kaartje) in de binnenstad van Dendermonde liefst 22 grote en unieke K-Dolls (formaat 220 cm) vrij te bewonderen zijn.

Eén van de grote poppen (te bewonderen op de Grote Markt te Dendermonde) en 15 unieke kleine poppen (hoogte 35 cm) werden in opdracht van Kiwanis Dendermonde versierd door lokale kunstenares Nathalie Pien in het thema van de universele kinderrechten.
Kunstenares Katrijn Jacobs nam van haar kant 3 medium poppen (hoogte 95 cm) onder handen in het thema van de reuzen Mars, Goliath en Indiaan.
Deze vintage-Dendermonde-Dolls worden allen geveild tijdens de 12de Paashappening van Kiwanis op Paaszaterdag 30 maart 2024 (Grote Markt) (zie K-Doll kopen ?)

download de K Dolls Dendermonde-flyer 4luik (ook gratis verkrijgbaar op de Toeristische Dienst Dendermonde, gelijkvloers stadhuis, geopend dinsdag tot en met vrijdag 9u30 – 16u30, weekend vanaf 12u00 tot 16u30).

STADSWANDELING / WEDSTRIJD

Je kan ook een leuke stadswandeling en kans maken op het winnen van auto:
post uiterlijk dinsdag 26 maart 2024 een leuke foto met een grote K-Doll op Facebook en/of Instagram en stuur dit door naar PH2024@kiwanisdendermonde.be.
De inzender van de leukste foto ontvangt maar liefst 50 lotjes voor de befaamde Eendjesrace (Oude Dender, Paaszaterdag). Voor deze 50 lotjes worden 100 kleine badeendjes ingezet in de Eendjesrace (met in totaal 15.000 kleine badeendjes). Op die manier maak je kans op het winnen van een auto, elektrische fiets of tal van andere mooie prijzen.

OPGELET: door geplande wegeniswerken – in tegenstelling tot de aanduidingen op de kaart en in de flyer – werden geen K-Dolls geplaatst aan de Bogaerdbrug en op het Heldenplein.

DE KUNSTENAARS

Nathalie Pien

Nathalie Pien is een beeldend kunstenares uit Dendermonde. Ze werkt sinds 2012 aan haar eigen oeuvre, maakt gepersonaliseerde schilderijen waarbij de klant deelneemt aan het creatieve proces en werkt in opdracht voor het bedenken en uitvoeren van artistieke concepten. Naast schilderijen maakt ze beeldhouwwerk in arduin, zandsteen, plaaster en klei. Zelf omschrijft ze haar werk als figuratief, feministisch en expressief.
Pien stelde reeds tentoon op verschillende locaties, waaronder de Ghelamco Arena, vergaderhuis Wallekant, A’Muze, Huis van Cleophas en organiseert regelmatig een inkijk in haar atelier in de Gentsesteenweg 113, 9200 Dendermonde.

Eerstvolgende events:
K-Dolls Kiwanis: Paaszaterdag 30 maart 2024, Grote Markt, Dendermonde

@nathaliepien

Katrijn Jacobs

Tekenen en creatief bezig zijn, zat er van jongs af in bij Katrijn. Ze is niet alleen een gepassioneerde leerkracht ‘Beeld’ aan het Óscar Romerocollege, ze realiseerde ook al enkele mooie prentenboeken, waaronder verhalen over het Ros Beiaard en de gildereuzen van haar thuisstad Dendermonde. Met haar kaartjes en illustraties brengt ze een beetje kleur in de wereld en tovert ze een glimlach op de gezichten van jong en oud.

www.katrijnjacobsillustrator.be